maanantai 5. lokakuuta 2009

Possunuhaa odotellessa

Oulun kaupungin sivuilta (http://www.oulu.ouka.fi/Tiedote.asp?ID=13449) luin, että sikanuhaa ei juuri Oulussa ole.

Possunuha on toki ollu ajatuksissani täälläkin, vaikka pikku hiljaa se on meinannut unohtua. Eihän sitä ole juuri mainittu niissä suomalaisissa medioissa, joita seuraan (lue: Kalevan ja Hesarin nettisivuilla). Romanialaisista tiedotusvälineistä minulla ei ole kovin kummoista kuvaa, eivätkä nekään ole onnistuneet informoimaan minua tuosta maailmanlopun taudista.

Sillä maailmanlopun tautihan se oli vielä silloin, kun Suomen jätin taakseni. Yleensä koitan välttää liittymästä joukkohysteriaan, mutta H1N1 alkoi jo kuulostaa oikeasti uhkaavalta tapaukselta. Pelkäsin, että kahdessa kuukaudessa kaikki suomalaiset tuttuni ehtisivät kuolla epidemiaan ja olin täysin varma, että ellen ehdi sairastaa sikainfluenssaa Oulussa, se iskisi minuun Bukarestssa. Lentokoneessa vieressäni istuvat maskiasuiset aasialaismiehet eivät lainkaan helpottaneet paniikkiani.

Enkä ole saanut matkallani edes vatsatautia, vaikka siitä ainakin olin täysin varma.

Keripukki ja muita kivennäisaineiden puutostiloja varmasti minulta löytyy, kun kahteen kuukauteen en ole syönyt juuri muuta kuin kanaa ja senkin olen jo alkanut jättää lautaselle. Huolimatta ranttuudestani olen lihonut täällä, kun liikuntamääräni on vähentynyt huomattavasti: terveysriski sekin. Jalkakin on vähän meinannut kiukutella, ehkäpä tätä massaa alkaa olla liikaa.

Pahin terveysongelmani on ollut voimakas allerginen reaktio hyttysenpuremista johtuen. Se tosin olikin paha ongelma, ja muutuin aivan punaiseksi ja pilkukkaaksi. Onneksi oireet alkavat jo vähentyä, kunhan vain muistan napsia tablettia ahkerasti. Ja onneksi Johnilla on sama ongelma, niin ei aivan kamalaksi oloaan kehtaa tuntea.

Mutta ei tosiaan sikanuhaa. Kaikki hyvin. En jaksa enää edes kaivella käsidesipulloa laukun pohjalta, jos jotakin satun kaupungilla syömään.

Tosin viimeiset päivät olen ollut kauhean väsynyt ja voimaton. Niinhän sitä sanotaan, että terveydellään ei saisi retostella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti